Kategoriarkiv: Familj

Den ljuva sommaren

Nu måste man väl ändå medge att den ljuva sommaren är här? Det tycker iallafall jag och min lilla hund. Allt slår ut så vackert i trädgården och känslan av hopp fyller hela bröstet. Jag har börjat på en ny snygg sommarstickning och till mig själv för ovanlighetens skull. Min man tycker att jag har för mycket tillbehör till mina handarbeten, men jag skulle aldrig klaga på hans biltillbehör! Det är ju viktigt att ha rätt verktyg för att kunna utföra ett bra jobb. Denna rosa dröm kommer passa perfekt att dra om axlarna på sommarkvällarna. När man sitter ute efter en mysig middag och vill njuta av känslan en stund till. Vi startade faktiskt grillen förra helgen, det var ju sånt kanonväder att det var svårt att låta bli. Om vädret tänker fortsätta med så här trevliga överraskningar måste jag lägga på ett kol på stickningen så den blir klar snart!

Läcker mjuk rosa i sommarkvällen.

Glad påsk!

Tänkte passa på att kika in och önska er alla en riktigt glad påsk! Vi har precis haft påskmiddag med barnen så nu sitter jag bara och kopplar av med en kopp kaffe.

Det är verkligen inte klokt vad mycket vi stoppar i oss på en och samma dag. Varför är det alltid så under helgerna? Vi äter som om vi tror att vi aldrig kommer att få mat igen.

Vi bestämde i alla fall i år att inte lägga något godis i påskäggen, med tanke på hur mycket vi äter så behöver inte en massa godis också resonerade vi.

Så dottern fick presentkort på nya fälgar till bilen, mannen fick en ny domkraft och jag en ny mixerstav. Så bara väldigt praktiska saker för denna familjen i år och betydligt vettigare än bara en massa tomma kalorier. Tror detta kan bli en bra tradition att ha kvar, för det är ju alltid trevligt att få en liten present till påsk.

Underbar morsdagspresent!

I söndags fick jag tillökning bland mina bra knivar! Har under ganska kort tid samlat på mig knivar från MAC som jag varit helnöjd med. Så på mors dag så fick jag laxkniv som jag ser fram emot att testa! Så nu sitter jag och letar efter ett smarrigt recept på lax så jag kan inviga kniven.

skära färsk lax

Funderar också på att köpa någon av MAC-seriens barnknivar så att barnbarnen kan hjälpa till lite mer i köket. De vill ju så gärna hacka saker och göra sallad men jag tycker alltid att det är så obehagligt så jag brukar mest låta dem röra i grytorna eller duka. När jag läser på om knivarna så låter de ju väldigt bra i alla fall.

Vardag igen

Jaha, då var snart första vecka tillbaka från semestern avklarad. Det är otroligt vad snabbt man kommer in i vanliga rutiner igen.

Semestern har varit jättebra i år för detta år första året på länge som jag känner mig utvilad. Det var verkligen behövligt att komma iväg en vecka och slippa alla ”måsten” som ändå måste göras när man är hemma som att laga mat, städa, klippa gräs och tvätta.

Jag var också väldigt nöjd med att vi tog en sista minuten till Alanya! Det var verkligen helt underbart att få komma iväg lite och slippa alla måsten.

Det var väldigt väldigt varmt så vi gjorde inte så många sevärdheter. Vi var dock på slottet och i det röda tornet. Men det som helt klart var bäst på hela semestern var när vi var i Dim Cay.

Dim Cay är en flod som rinner från bergen och ner i havet. Det är väldigt kallt vatten som kommer från bergen och håller ca 14-16 grader. Längs floden finns det olika ställen man kan stanna och sitta i små ”tält” och bara ta det lugnt, äta gott och bada. Vi valde verkligen en av de varmaste dagarna att åka upp dit – det var 44 grader i skuggan i Alanya. Uppåt bergen där vi var så var det lite svalare. Till och med jag som är en riktig badkruka badade ett par gånger. Måste säga att det var rätt skönt att få komma ner i kroppstemperatur ett tag. Kan varmt rekommendera att åka till Dim Cay!

Dimcay

Sista minuten-resa

Igår gjorde jag och min man någonting väldigt spännande. Vi impulsköpte en sista minuten-resa till Alanya i Turkiet för bara 2263 kr.

Visst har vi helt underbart väder här hemma nu men jag kände ändå att jag ville ha ett riktigt avbrott från vardagen. För även om vi är hemma och har semester så är det ändå alltid saker som ska göras. Det ska lagas mat, tvättas och klippas gräs. På detta sättet så blir det riktig semester.

Så just nu har jag packat klart allting medan maken är inne i stan och växlar pengar. Måste säga att det känns riktigt roligt att göra någonting så impulsivt även när man är lite äldre.

Maren-Apart-Alanya-Turkietresor

Midsommar med livskvalitet

Idag åker jag och min familj till vår stuga på Öland för att fira midsommar. Det är en tradition som vi har haft i snart 10 år och jag älskar den lika mycket varje år.

Vi kommer att äta matjessill och nypotatis på dagen och sedan på kvällen kommer de närmaste grannarna på besök och då kommer vi grilla och dricka gott framåt kvällen.

Jag har hittar härliga recept på internet som jag tänkte jag skulle testa i år. Kände att jag ville förnya mig lite och testa någonting nytt. Så till nypotatisen så blir det ljummen matjessill med potatis och äppelsallad.

Idag har jag lagt fläskfilén i marinaden enligt ett recept jag såg på TV4s nyhetsmorgon. Låter väldigt gott så imorgon kommer det att bli whiskymarinerad fläskfilé. Men jag kommer att göra potatisgratäng istället för gratinerad potatis tror jag, har inte riktigt bestämt mig ännu.

Önskar er alla en härlig midsommar!